Tilbake til pressedekningen

Amsterdam, 26. mars 2015

iLost når sitt crowdfunding-mål på € 100 000 på en uke

iLost, søkemotoren for hittegods, oppnådde et finansieringsmål på € 100 000 på mindre enn en uke. Den nederlandske bedriften forventer at dette tallet vil øke betraktelig i løpet av de kommende ukene, og kommer et skritt nærmere målet om å bli "Google for hittegods".

iLost ble opprettet med det formål om å samle alt hittegods rundt om i verden på ett sted. I 2013 gjorde selskapet sin første betydelige investering for utvikling av programvaren, bygging av et nettsted og etablering av en base i Nederland. I dag har Nederland sin største kinokjede, de største festivalene og en rekke store kommuner sluttet seg til iLost. Basert på denne suksessen i Nederland, planlegger selskapet nå å ekspandere over nederlandske grenser. Seks dager etter lanseringen av crowdfunding-kampanjen hadde rundt 80 finansierer realisert målet på € 100 000. iLost forventer at dette beløpet vil minst dobles de kommende ukene.

Støtte fra samfunnet

iLost har bevisst valgt crowdfunding. "Merke-anerkjennelse og støtte fra samfunnet er veldig viktig for oss," sier iLost -grunnlegger Hanneke Stegweg. “Vi vil at alle som har mistet eller funnet noe, umiddelbart skal tenke på iLost. Med crowdfunding får du ikke bare en betydelig kapitaltilførsel, det gir deg også et stort antall merkevareambassadører som har investert i deg. ”

Europeisk utrulling

Ifølge Stegweg er den europeiske utrullingen ikke bare logisk, men også nødvendig: «De siste årene har vi sett at systemet vårt fungerer og at du har en seks ganger større sjanse for å finne tapte artikler gjennom iLost. Vi har et stort konkurransefortrinn. Derfor er det på tide å introdusere iLost til nabolandene. Vi vil bruke midlene vi har samlet inn til å legge til geografisk informasjon i beskrivelsen av de funne artiklene, og vi skal gjøre søkemotoren vår flerspråklig. Vi skal også bygge en app for iPhone og Android, og vi har nå midler til å utvide salgsteamet. Vi starter med Belgia og Luxemburg, og deretter planlegger vi å rulle ut i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, USA og resten av verden. ”